Regulamin prowadzenia monitoringu wizyjnego w środkach publicznego transportu zbiorowego P.T. „TARZAN” s.c.
Korzystając z usług publicznego transportu zbiorowego realizowanego przez P.T. „TARZAN” s.c., pragniemy poinformować, że podróż w naszym pojeździe jest monitorowana poprzez system kamer wizyjnych i mikrofonów, z których obraz i dźwięk zapisywany jest w rejestratorze.
Regulamin postępowania w monitorowanych autobusach:
- System monitoringu ma za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo, a tym samym komfort podróżującym w autobusie pasażerom.
- Poprzez fakt rejestracji zdarzeń w pojeździe, pasażerowie jak i P.T. „TARZAN” s.c. korzystać mogą z zarejestrowanego dowodu audio wizualnego w przypadku zaistnienia sytuacji nadzwyczajnej takiej jak: kradzież, przemoc, akty wandalizmu, niewłaściwe zachowanie się pasażerów lub kierowcy, nieszczęśliwych zdarzeń w autobusie, itp.
- Materiał dowodowy zabezpieczony na twardym dysku może służyć do egzekwowania swoich praw przez pasażerów jak i przez organizatora/operatora publicznego transportu zbiorowego.
- Wszelkie przypadki i zdarzenia, w których pasażer autobusu czuje się pokrzywdzony należy zgłaszać do P.T „TARZAN” s.c. celem ich ewidencjowania.
- Zgłoszenie na piśmie powinno być dokonane niezwłocznie w terminie nie dłuższym niż 7 dni od zdarzenia.
- Pasażer powinien w zgłoszeniu podać: swoje dane osobowe, datę wydarzenia, godzinę oraz nr autobusu i przybliżone miejsce zdarzenia (przystanek lub kierunek jazdy).
- Na podstawie tych informacji zostanie wykorzystane nagranie zdarzenia, które posłuży jako dowód w sprawie.
- Nagrania będą udostępniane tylko policji, prokuraturze i sądom na ich pisemne wystąpienie oraz organizatorowi publicznego transportu zbiorowego.
- System kierowcy służy także kierowcy. Monitoruje jego pracę.
- Kierowca w przypadku zaistnienia nagrania incydentów, zobowiązany jest podobnie jak pasażer zgłosić je dyspozytorowi w formie nagrania lub w sprawach niecierpiących zwłoki niezwłocznie powiadomić policję.
- Operator gwarantuje ochronę danych osobowych oraz nie ingerowanie w prywatność pasażerów.
Wszelkie przypadki i zdarzenia, które powodują zagrożenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy prosimy zgłaszać do:
ZASADY PRZEWOZOWE I PRZEPISY PORZĄDKOWE PRZY PRZEWOZIE OSÓB I BAGAŻU AUTOBUSAMI P.T. „TARZAN” s.c.
- Przewóz osób autobusami komunikacji publicznej.
- Wsiadanie do autobusu i wysiadanie z niego dozwolone jest tylko i wyłącznie na przystankach i po całkowitym zatrzymaniu się autobusu.
- Zabronione jest wskakiwanie i wyskakiwanie z autobusu w czasie jazdy.
- Na przystankach końcowych, wsiadanie do autobusu dozwolone jest wyłącznie po podjechaniu autobusu na przystanek.
- Zabronione jest w autobusach:
- Stanie pasażerów na podestach przy drzwiach autobusu,
- Zasłanianie kierowcy pola widzenia,
- Używanie awaryjnego przycisku otwierania drzwi bez specjalnej potrzeby (konieczność awaryjnego opuszczenia autobusu),
- Używania bez potrzeby przycisków sygnału dźwiękowego pasażera,
- Zaśmiecanie, brudzenie i niszczenie wyposażenia autobusu,
- Przebywanie pasażera w kabinie kierowcy,
- Palenie tytoniu,
- Spożywanie artykułów żywnościowych mogących zabrudzić innych pasażerów lub wnętrze pojazdu,
- Przekazywanie przy wysiadaniu skasowanego biletu jednorazowego innemu pasażerowi, który nie opłacił przejazdu.5.
- Kierowca ma prawo odmówić przewozu pasażera jeśli:
- Jest nietrzeźwy lub zachowuje się nie zgodnie z przyjętymi ogólnie normami społecznymi,
- Pasażer może uszkodzić albo zabrudzić pojazd lub innych pasażerów,
- Nie uiścił opłaty za przejazd.
- Przewóz bagażu.
Pasażerowie mogą przewozić w pojazdach zwierzęta oraz bagaż podręczny, jeżeli istnieje możliwość takiego umieszczenia ich w pojeździe, aby nie utrudniały przejścia i nie narażały na zanieczyszczenie odzieży innych pasażerów lub środka transportu, nie ograniczały widoczności kierującemu pojazdem oraz nie zagrażały bezpieczeństwu ruchu. W uzasadnionych przypadkach, szczególnie przy dużej ilości pasażerów, kierujący pojazdem może odmówić przewozu bagażu o rozmiarach lub masie stanowiących utrudnienie dla przewożonych osób, tj. takich, których wniesienie/wyniesienie do/z pojazdu przez pasażera nie jest możliwe bez pomocy innych osób – nie dotyczy wózków dziecięcych i inwalidzkich.
- Bilety
- Kierowca prowadzi sprzedaż biletów jednorazowych normalnych, w trakcie zatrzymania autobusu na przystanku.
- Pasażer zobowiązany jest posiadać obliczoną kwotę, potrzebną do zakupu biletu.
- Ważny bilet jednorazowy upoważnia jednego Pasażera do jednorazowego przejazdu środkami komunikacji.
- Ważny bilet okresowy (normalny i ulgowy) upoważnia jednego Pasażera do wielokrotnych przejazdów środkami komunikacji w dniach i na linii wskazanych na bilecie okresowym.
- W sieci komunikacji uważa się bilet za nieważny jeżeli:
- Jest biletem innego przewożnika,
- Nie został zakupiony u kierowcy na danym kursie,
- Po zakończeniu podróży został przekazany innemu pasażerowi,
- Jest zniszczony w stopniu uniemożliwiającym jego identyfikację w tym również zapisy są nieczytelne,
- Bez dokumentu uprawniającego do przejazdu ulgowego,
- Kontrola biletów.
- Osoby uprawnione przez P.T. „TARZAN” s.c. do kontroli biletów, działające w jego imieniu, winny przedstawić upoważnienie w postaci legitymacji kontrolera,
- dokument kontrolujący zobowiązany jest są okazać przed rozpoczęciem kontroli i na każdą prośbę pasażera,
- Kierowca posiada prawo kontroli biletów,
- Kontroli biletów dokonuje się tylko i wyłącznie w autobusie,
- Kontrola biletów może być wyrywkowa i dotyczyć tylko określonego pasażera lub grupy pasażerów,
- W razie stwierdzenia:
- Braku odpowiedniego dokumentu przewozu,
- Braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu,
- Naruszenie przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt,
- Spowodowania, bez uzasadnionej przyczyny zatrzymania lub zmiany trasy środka transportu, przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona pobierają właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawiają wezwanie do zapłaty.
- Kontrolujący ma prawo, zgodnie z obowiązującym Prawem przewozowym, żądać okazania dokumentu tożsamości celem spisania danych personalnych,
- Kontrolujący ma prawo – w razie niezapłacenia należności i nie okazania dokumentu – ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z przepisami prawo zatrzymania podróżnego i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości,
- Kontrolujący ma prawo – w razie uzasadnionego podejrzenia, ze dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony – zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu,
- W przypadku w którym mowa w pkt 8 , do czasu przybycia funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, podróżny obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzenia kontroli albo w innym miejscu wskazanym przez przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego albo osobę przez niego upoważnioną,
- Kontrolujący ma prawo skierować pojazd na policję lub wezwać straż miejską albo Policję celem określenia danych personalnych nie posiadającego dokumentu tożsamości.